Kodėl elektriniai paspirtukai kartais triukšmauja labiau nei tikėtumėtės
Elektriniai paspirtukai turėtų būti tylūs miesto transporto priemonės, bet realybėje Kauno gatvėse dažnai girdime visokiausių garsų – nuo erzinančio cypimo iki mechaninio braškėjimo. Daugelis vairuotojų net neįsivaizduoja, kad jų paspirtukas gali būti daug tylesnis, nei yra dabar.
Pirmiausia reikia suprasti, kad elektriniai varikliai iš esmės yra tylūs. Jei jūsų paspirtukas skleidžia triukšmą, tai reiškia, kad kažkas negerai. Galbūt tai mechaninės dalys, kurios laikui bėgant susidėvėjo, galbūt netinkamai sureguliuota sistema, o gal tiesiog į konstrukciją pateko purvo ar smėlio.
Kaune, ypač rudens ir pavasario laikotarpiu, kai gatvės pilnos smėlio ir druskos, paspirtukai patiria ypač didelį mechaninį poveikį. Šios smulkios dalelės įsiskverbia į guolius, grandinę ir kitas judančias dalis, sukeldamos papildomą trinties jėgą ir, atitinkamai, triukšmą.
Pagrindiniai triukšmo šaltiniai ir kaip juos atpažinti
Pirmasis žingsnis kovojant su triukšmu – tiksliai nustatyti, iš kur jis sklinda. Skirtingi garsai reiškia skirtingas problemas.
Cypimas ar švokštimas važiuojant dažniausiai reiškia guolių problemas. Tai gali būti tiek rato guoliai, tiek variklio guoliai. Jei garsas stiprėja didėjant greičiui, greičiausiai kalti būtent guoliai. Kaune galite patikrinti tai ramiai pavažinėdami Santakos parko takais – ten mažiau triukšmo iš aplinkos ir lengviau išgirsti savo paspirtuko garsus.
Braškėjimas ar barškėjimas paprastai signalizuoja apie atsilaisvinusius varžtus ar tvirtinimus. Tai ypač aktualu tiems, kurie dažnai važinėja Kauno šaligatviais su plytelėmis – vibracija pamažu atlaisvina net gerai užveržtus tvirtinimus. Patikrinkite visus matomus varžtus, ypač prie vairo, amortizatorių ir sparno.
Trinties garsai stabdant aiškiai rodo stabdžių problemą. Jei tai diskiniai stabdžiai, galbūt į juos pateko purvo arba stabdžių kaladėlės jau susidėvėjusios. Būgninis stabdys gali triukšmauti, jei į jį pateko drėgmė ar smulkių dalelių.
Ūžesys iš variklio pusės gali reikšti problemą su variklio tvirtinimu arba su pačiu varikliu. Tai rimtesnė problema, kurią geriau patikrinti specialistams. Kaune yra keletas gerų servisų, kurie specializuojasi elektrinių paspirtukų remonte.
Praktiniai sprendimai dažniausioms problemoms
Dabar pereikime prie konkrečių veiksmų, kuriuos galite atlikti patys.
Guolių priežiūra ir keitimas
Guoliai yra viena dažniausių triukšmo priežasčių. Jei jūsų paspirtukas cypė, pirmiausia išvalykite ratus ir patikrinkite, ar jie laisvai sukasi. Pakėlę paspirtuką, pasukite ratą ranka – jis turėtų suktis lengvai ir tyliai.
Jei guoliai jau susidėvėję, juos reikės keisti. Tai nėra labai sudėtingas procesas, bet reikia tinkamų įrankių. Kaune galite įsigyti guolius specializuotose parduotuvėse arba užsisakyti internetu. Svarbu žinoti tikslų savo paspirtuko modelį ir guolių dydį.
Guolių tepimas gali laikinai sumažinti triukšmą, bet jei jie jau susidėvėję, tai tik trumpalaikis sprendimas. Naudokite specialų guoliams skirtą tepalą, ne WD-40 ar panašius universalius purškiamus tepalus – jie išplauna esamą tepalą ir ilgalaikėje perspektyvoje tik pablogina situaciją.
Varžtų ir tvirtinimų patikrinimas
Bent kartą per mėnesį, ypač jei dažnai važinėjate Kauno nelygiais šaligatviais, patikrinkite visus tvirtinimus. Jums reikės šešiakampio raktų rinkinio – dauguma paspirtukų naudoja būtent tokius varžtus.
Pradėkite nuo vairo ir vairo stulpo – tai vieta, kur dažniausiai atsiranda barškėjimas. Užveržkite visus varžtus, bet nepertemkite – per didelis tempimas gali sugadinti sriegį, ypač jei dalys aliumininės.
Patikrinkite sparnus – jie dažnai vibruoja ir kelia triukšmą. Kartais užtenka tarp sparno ir rėmo įdėti guminę tarpinę, kad visiškai pašalintumėte barškėjimą.
Stabdžių sistemos optimizavimas tylesniam veikimui
Stabdžiai yra viena iš pagrindinių triukšmo šaltinių, bet dažnai tai ignoruojama.
Jei turite disko stabdžius, reguliariai valykite diskus ir kaladėles. Kaune, ypač žiemą ir ankstyvą pavasarį, ant diskų kaupiasi druskos ir smėlio mišinys, kuris veikia kaip šlifavimo pasta. Nuplaukite diskus vandeniu ir nuvalykite alkoholiu arba specialiu stabdžių valikliu.
Stabdžių kaladėlės laikui bėgant susidėvi nelygiai, todėl gali atsirasti vibracijos ir triukšmas. Jei kaladėlės susidėvėjusios daugiau nei per pusę, jas geriau pakeisti. Tai nesudėtinga ir nebrangu, o skirtumas bus akivaizdus.
Būgniniai stabdžiai paprastai tylesni, bet jei į juos pateko drėgmė, gali atsirasti erzinantis cypimas. Kartais padeda tiesiog keliskart energingai sustabdyti paspirtuką sausoje vietoje – tai padeda išdžiovinti stabdžius. Jei problema išlieka, gali tekti atidaryti būgną ir jį išvalyti.
Amortizatorių ir pakabos dalių priežiūra
Ne visi paspirtukai turi amortizatorius, bet jei jūsų turi, jie gali būti triukšmo šaltinis, jei tinkamai neprižiūrimi.
Spyruokliniai amortizatoriai laikui bėgant gali pradėti girgždėti. Tai dažnai sprendžiama tiesiog sutepant judančias dalis silikonine tepaline arba specialiu tepalų. Patikrinkite, ar visi amortizatorių tvirtinimai yra gerai užveržti.
Oro amortizatoriai retai triukšmauja, bet jei oro slėgis per mažas, jie gali braškėti pasiekę maksimalų suspaudimą. Patikrinkite slėgį ir, jei reikia, papildomai pripūskite pagal gamintojo rekomendacijas.
Guminiai amortizatoriai arba amortizuojančios įdėklai taip pat gali būti triukšmo šaltinis. Jei guma jau suskeldėjusi ar sukietėjusi, geriau ją pakeisti. Kaune galite rasti įvairių guminių įdėklų, kurie padės sumažinti vibraciją ir triukšmą.
Variklio ir transmisijos sistemos patikrinimas
Variklis turėtų būti tylus, bet kartais ir jis gali kelti problemų.
Jei jūsų paspirtukas turi grandinę (nors dauguma šiuolaikinių modelių turi tiesioginį variklio sujungimą su ratu), ji gali būti triukšmo šaltinis. Grandinė turi būti tinkamai įtempta – nei per laisva, nei per įtempta. Per laisva grandinė barškės, per įtempta greitai susidėvės ir gali sugadinti variklio guolius.
Grandinę reikia reguliariai valyti ir tepti. Naudokite specialų grandinių tepalą, ne automobilinę alyvą – ji pritraukia per daug purvo. Po kiekvieno važinėjimo lietingą dieną Kauno gatvėmis, grandinę reikėtų bent nušluostyti sausu skuduru.
Jei variklis įmontuotas rate (hub motor), patikrinkite, ar jis gerai pritvirtintas. Kartais variklio tvirtinimo varžtai atlaisvinami, ir atsiranda vibracijos bei triukšmas. Tai reikia nedelsiant sutvarkyti, nes atsilaisvinęs variklis gali sugadinti ratlankį.
Padangų įtaka bendrojo triukšmo lygiui
Nors padangos nėra mechaninis triukšmo šaltinis, jos labai įtakoja bendrą garso lygį važiuojant.
Kietos padangos (solid tires) yra tylesnės nei pripučiamos, bet jos perduoda daugiau vibracijos į konstrukciją, o tai gali sukelti barškėjimą kitose dalyse. Jos taip pat garsiau „ploja” važiuojant per šaligatvio plytelių tarpus.
Pripučiamos padangos suteikia geresnę amortizaciją ir tylesnį važiavimą, bet jos reikalauja daugiau priežiūros. Patikrinkite oro slėgį bent kartą per savaitę. Per mažas slėgis ne tik padidina triukšmą, bet ir didina padangos nusidėvėjimo riziką.
Protektoriaus raštas taip pat turi įtakos. Agresyvesnis raštas kelia daugiau triukšmo, ypač važiuojant lygiu asfaltu. Jei dažniausiai važinėjate Kauno centro gatvėmis, kur asfaltas geras, galite rinktis padangas su švelnesniu protektoriumi.
Papildomi patarimai tylesniam važiavimui mieste
Be mechaninių sprendimų, yra ir kitų būdų sumažinti bendrą triukšmo lygį.
Maršruto planavimas gali labai padėti. Kaune yra daug vietų, kur asfaltas ar šaligatvio danga yra geresnė. Pavyzdžiui, Laisvės alėja yra puikiai išasfaltuota, o važiavimas Nemuno krantinėmis paprastai tylesnis nei senuosiuose rajonuose su plytelių šaligatviais.
Važiavimo stilius taip pat turi reikšmės. Staigūs startas ir stabdymas ne tik greičiau nudėvi dalis, bet ir kelia daugiau triukšmo. Sklandus, nuoseklus važiavimas yra ir tylesnis, ir efektyvesnis energijos atžvilgiu.
Reguliari priežiūra yra svarbiausia. Geriau skirti 15 minučių kas savaitę paspirtuko patikrinimui, nei vėliau spręsti rimtesnes problemas. Paprastas valymas po lietaus, varžtų patikrinimas ir guolių būklės įvertinimas gali išvengti daugybės problemų.
Apsauginiai dangteliai ir uždangalai gali padėti apsaugoti jautriausias vietas nuo purvo ir drėgmės. Ypač svarbu apsaugoti variklio sritį ir elektroniką. Kaune galite įsigyti įvairių apsauginių priedų, pritaikytų populiariausiems paspirtukų modeliams.
Kada kreiptis į specialistus ir ko tikėtis iš serviso
Nors daug problemų galite išspręsti patys, kartais būtina profesionali pagalba.
Jei triukšmas sklinda iš variklio ir jūs negalite tiksliai nustatyti priežasties, geriau kreiptis į servisą. Variklio viduje gali būti problemų su magnetais, guoliais ar elektronika, o tai reikalauja specialių įrankių ir žinių.
Kaune yra keletas gerų elektrinių paspirtukų servisų. Renkantis servisą, atkreipkite dėmesį, ar jie specializuojasi būtent jūsų paspirtuko markėje. Kai kurie servisai geriau išmano Xiaomi modelius, kiti – Ninebot ar Segway.
Geras servisas pirmiausia atlieka išsamią diagnostiką ir tik tada siūlo sprendimus. Jei jums iš karto siūlo keisti brangias dalis nepaaiškinę tikslios problemos, geriau ieškokite kito specialisto.
Vidutinė serviso paslaugų kaina Kaune varijuoja priklausomai nuo problemos sudėtingumo. Paprastas guolių keitimas gali kainuoti 15-30 eurų su darbu, o rimtesnės variklio problemos gali siekti 100 eurų ir daugiau. Visada klauskite preliminarios kainos prieš sutikdami su remontu.
Kaip išlaikyti tylų važiavimą ilgalaikėje perspektyvoje
Tylus paspirtukas nėra vienkartinis pasiekimas, o nuolatinės priežiūros rezultatas. Sukurkite sau paprastą priežiūros rutiną ir laikykitės jos.
Po kiekvieno važinėjimo lietingą dieną, nušluostykite paspirtuką sausu skuduru. Tai užtrunka vos minutę, bet išgelbsti nuo korozijos ir purvo kaupimosi judančiose dalyse. Ypač atidžiai nušluostykite ratų sritį ir variklio aplinką.
Kartą per savaitę atlikite greitą patikrinimą: pasukite ratus ir įsiklausykite, ar nėra cypimo; purtykite paspirtuką ir patikrinkite, ar nieko nebarška; patikrinkite pagrindinius tvirtinimus. Tai užtrunka 5 minutes, bet padeda anksti pastebėti problemas.
Kartą per mėnesį skirkite daugiau laiko išsamesnei apžiūrai. Nuvalykite grandinę (jei turite), patikrinkite stabdžius, patepkite guolius ir judančias dalis. Jei pastebite bet kokių neįprastų garsų ar elgesio, geriau iš karto išsiaiškinkite priežastį, nei laukite, kol problema pablogės.
Žiemą ir ankstyvą pavasarį, kai Kauno gatvės pilnos druskos, priežiūra turėtų būti dar intensyvesnė. Druska yra labai koroziška ir gali greitai sugadinti metalines dalis. Jei įmanoma, po važinėjimo nuplaukite paspirtuką vandeniu ir gerai išdžiovinkite.
Investuokite į kokybiškas atsargines dalis. Pigios kinų gamybos guoliai ar stabdžių kaladėlės gali atrodyti kaip gera sutaupymo galimybė, bet dažnai jos greitai susidėvi ir kelia daugiau triukšmo. Geriau mokėti šiek tiek daugiau už patikimas dalis, kurios tarnaus ilgiau ir veiks tyliau.
Laikykite paspirtuką sausoje vietoje. Jei laikote lauke ar drėgnoje patalpose, drėgmė palaipsniui gadina guolius, elektroniką ir kitas dalis. Jei neturite kitos galimybės, bent uždenkite paspirtuką vandeniui atspariu dangčiu.
Tylus elektrinis paspirtukas ne tik malonesnis naudoti, bet ir rodo, kad jis yra gerai prižiūrimas ir saugus. Dauguma triukšmo problemų yra lengvai išsprendžiamos, jei jas laiku pastebėsite ir imsite veiksmų. Kaune turite visas galimybes – nuo atsarginių dalių parduotuvių iki profesionalių servisų – kad jūsų paspirtukas veiktų tyliai ir patikimai. Svarbiausias dalykas – reguliari priežiūra ir dėmesys detalėms. Tada jūsų kelionės miesto gatvėmis bus ne tik ekologiškos, bet ir maloniai tylios.

